סיורי צפייה בלוויתנים ודולפינים במקסיקו
20/03/2022אטרקציות החורף של איסלנד
30/04/2023קניית רכב בארה"ב
הנושא של קניית רכב בארה"ב זה בהחלט אחד הנושאים שיצא לי יותר להגיב עליהם ברשתות החברתיות.
כשאני התחלתי לחשוב על העניין, לא ממש הצלחתי למצוא מידע כתוב על איך רוכשים רכב, איפה מחפשים, איך עושים ביטוח, איך משלמים על הרכב, ואיך בכללי מתנהלים מול הביורוקרטיה האמריקאית.
כל המידע שקיבלתי היה משיחות עם מטיילים רנדומליים או עם חברים שחיים בארה"ב, בניסיון לדלות מהם כמה שיותר מידע על התהליך הדיי מלחיץ הזה.
היו מלא דברים שבדיעבד הייתי גם עושה אחרת וכנראה היו מונעים מהרבה שערות לבנות להופיע לי על הראש, ועל זה עוד אספר בהמשך.
אז כדי שלא תצטרכו לעשות את הטעויות שעשיתי, ושיהיה לכם תהליך זורם וקל יותר להגשמת חלום הרואדטריפ שלכם בארה"ב, הכנתי את הפוסט הזה..!
אז לפניכם, המדריך השלם, הגדול, המפורט ביותר עלי אדמות של - איך קונים רכב בארה"ב..! ווהו..!
למה בכלל לקנות רכב בארה"ב?
אז בואו אספר לכם סוד קטן על ארה"ב - היא לא זולה בכלל. והיא ענקית.
ובאופן מגוכח ממש, אין בה תחבורה ציבורית.
טוב נו, בטח ידעתם את כל זה - אבל הסיבות הללו הן בדיוק הסיבות המרכזיות שבגללן בחרתי לקנות רכב למסע שלי שם.
ולכן, אצא כאן במסע שכנוע קטן לגבי היתרונות של השיטה, אבל גם אזכיר כמה מהחסרונות שכדאי מאוד לקחת בחשבון. אבל נתחיל בדברים הטובים כמובן :)
יתרונות לקניית רכב בארה"ב:
1. זו האופציה האידיאלית ביותר מבחינת עלות תועלת לכל מי שמתכוון לטייל טיול ארוך (נגיד של חודשיים ומעלה) בארה"ב.
סתם כדי להבין את המחירים בגדול, קניית רכב יכולה לעלות לכם 4,000 דולר ומעלה (תלוי ברכב שמתאים לכם), שאת רובו, אם לא כולו, אם לא כולו + רווח קל, תוכלו להחזיר לכיסכם במעמד המכירה.
השכרת רכב בארה"ב לעומת זאת תעלה לכם לרכב SUV למשל (סתם בדקתי בהרץ כי אין לי באמת מושג), כ - 2,500 דולר לחודש. זה 10 אלף ש"ח חברים, זה המון. וזה לא כולל השטויות שתמיד חברות השכרה עושות לכם כשאתם מגיעים לקחת את הרכב ואיכשהו החשבון מתנפח.
אז בהחלט קניית רכב היא האופציה הזולה ביותר במקרה זה.
2. זו הדרך האופטימלית להתנייד בארה"ב.
תחבורה ציבורית פשוט לא קיימת במדינה הזאת מלבד בכמה ערים גדולות. כלומר, אם אתם מתכננים להתנייד בין פארקים לאומיים, מדינות שונות, או סתם בא לכם להגיע למקומות פחות מוכרים - פשוט אין אופציה לעשות את זה בשום דרך אחרת מלבד עם רכב.
3. הרכב סוחב הכל, וזה נפלא..!
אחרי חמישה חודשים במקסיקו בהם סבלתי מאוד, עבורי זה היה כל כך כייף לדעת שלא משנה מה, כל הדברים שלי תמיד איתי ברכב, אני לא צריכה לסחוב תרמיל על הגב או להסתבך עם גרירת מזוודה, ואני יכולה לקנות כמויות של אוכל מבלי להתחשבן שהגב שלי צריך לסחוב עכשיו 5 עגבניות או 4.
זה פשוט כל כך נוח שאני יכולה לאגור ציוד ושהכל תמיד נגיש עבורי בכל רגע נתון.
4. אפשר לישון בו
שזה מה שאני עשיתי. קניתי רכב שיכולתי להמיר אותו גם למיטה, ובכך חסכתי אלפי דולרים על לינה.
במיוחד אם קונים רכב שלא נראה כחשוד שמתגוררים בו, אפשר להחנות פשוט בכל מקום ללא הפחד שבאמצע הלילה יסלקו אתכם.
ויותר חשוב מזה, אם באמצע היום אתם מתעייפים, אתם פשוט עוצרים איפשהו ודופקים שנ"צ כי כן, החיים כאלה טובים..!
חסרונות לקניית רכב בארה"ב:
1. לוקח זמן לקנות ולמכור
אני חושבת שהחלק שהכי כדאי לקחת בחשבון הוא האם יש לכם את הזמן להשקיע בקנייה ומכירה של הרכב.
לא תמיד קל למצוא רכב שמתאים עבורכם, במחיר ובסטנדרט בתוך ימים בודדים, ומאדם שאתם מזהים כאמין.
מציאת רכב דורשת לא פעם ללכת ולראות כמה רכבים, לתאם בין מוכרים שונים וכן הלאה, ואלו דברים שלוקחים זמן.
לי לקחת בערך שבוע לצאת לדרך מהרגע שהגעתי לארה"ב, וזה בעיקר כי קניתי את הרכב היחיד שהלכתי לראות.
אבל לדעתי החלק המלחיץ יותר הוא דווקא המכירה של הרכב, במיוחד אם לא רוצים למכור בלחץ או מהפסד כספי.
לדעתי כדאי לתזמן בערך שבועיים למכירה עצמה, ולפרסם אפילו לפני כן מראש. כמו בקנייה, לא תמיד האדם הראשון שיבוא לראות את הרכב אכן יקנה אותו.
2. התנהלות עם התשלום היא קצת מלחיצה
זה בהחלט היה עבורי החלק היותר מורט עצבים, כי לא הגעתי עם מזומן לקנות את הרכב. (החצייה לארה"ב נעשתה בספונטניות אחרי טיול של חמישה חודשים במקסיקו, ככה שלא היו עלי פשוט 4000 דולר במזומן להנאתי).
כל עניין העברת הכספים בניסיון לצמצם את עלויות המרת הכספים בהחלט הלחיץ אותי מאוד, ועשיתי איזה טריק קטן כדי להוריד את העלויות הללו למינימום האפשרי.
אבל גם בכללי, להתנהל בארץ זרה ומשוגעת שכזו עם כל כך הרבה כסף, דורש המון אמון בצד השני ובגורמים שעוזרים לך בעניין.
3. הוצאות נוספות שכדאי לקחת בחשבון
במיוחד עבור רכב שאתם מתכוונים לגור בו, יש עוד הוצאות שעלויות לצוץ בדרך.
אם אתם בני מזל וזכיתם לקנות רכב ממטיילים שעשו טיול דומה לשלכם ומוכרים כבר רכב מאורגן לכך, זה אכן האידיאל.
אבל במקרה שלי פשוט קניתי רכב "רגיל", שהמרתי אותו בעצמי לרכב שאוכל לגור בו. היתרון היה שהיה לי יותר מבחר רכבים לקנות מהם, וגם המכירה הייתה פשוטה יותר, אבל החיסרון הוא שהייתי צריכה להשלים ציוד שלם שלא היה לי.
מדובר על מזרן, קופסאות אחסון, שמיכות, כריות, כלי מטבח, ערכת בישול, מקלחת ניידת, וכן הלאה. אלו הוצאות שבקלות יכולות להגיע לעוד 200/300 דולר.
בהמשך הפוסט אכתוב איך אני השגתי את הציוד בחינם לחלוטין ואיך תוכלו להוזיל מהעלויות הללו בדרכים יצירתיות אחרות :)
4. התנהלות עם רכב לבד במקום זר
במיוחד כמטיילת סולו, היה לי קצת חשש סביב היכולת שלי להסתדר לבד בדרכים ברכב, וזה חשש טבעי שיצוף לכם כנראה.
מה יקרה אם יהיה לי פנצ'ר? או אפגע בבע"ח כלשהו? או חס וחלילה בבן אדם? מה אם אצטרך פתאום טיפול לרכב? ועוד הרבה חששות שלי אישית עלו.
למזלי אצלי הכל עבר בשלום, ושום חיה לא נדרסה בדרך. ובעיקר אמרתי לעצמי שאם משהו יגיע אז הוא יגיע ואלמד להסתדר איתו בזמן אמת. והאמת? שבאמת הגיע משהו שמכל החששות עליהם חשבתי, את מה שקרה לי לא צפיתי כלל - ואספר עליו בפוסט אחר :)
מה צריך כדי לקנות רכב בארה"ב כתייר?
אז למען האמת, לעומת אירופה, קל מאוד לקנות רכב בארה"ב גם אם אתם לא אזרחים.
הדברים הבסיסיים שתצטרכו עוד לפני שתצאו למסע החיפושים והבירורים הם בעיקר:
1. דרכון כמובן. זה אמצעי הזיהוי שלכם מול משרד הרישוי, חברת הביטוח, המוכר או הקונה שלכם וכן הלאה.
2. כסף. כי מה לעשות, הכל עולה כסף בחיים האלה, גם מכונית. זה יכול להיות מזומן וזה יכול להיות סכום דיגיטלי שרשום על צג המחשב בחשבון הבנק שלכם. מה שיוצא מספיק בשביל הקנייה.
3. רישיון נהיגה. אני לקחתי איתי גם את הרישיון הרגיל הישראלי, וגם הוצאתי רישיון בינלאומי. תוציאו רישיון בינלאומי..! זה 13 שקל בממסי, ואין סיבה שלא לעשות את זה.
4. כתובת בארה"ב. כדי לקבל את מסמכי הרישוי של הרכב (טייטל), אתם צריכים כתובת פעילה שאליה יישלח המסמך. בלי המסמך הפיזי הזה, לא תוכלו למכור את הרכב לאחר מכן..! לכן וודאו שהוא מגיע לכתובת שבה אתם ממש יכולים לקבל את המכתב.
כדאי לקנות מפרטי או מסוכנות (Dealership)?
בהנחה שהחלטתם לקנות רכב ואכן הפוסט הזה ממשיך להיות רלוונטי עבורכם, השאלה הבאה הנשאלת לרוב היא האם לקנות רכב מאדם פרטי או מסוכנות רכבים.
אני אישית קניתי מאדם פרטי, וגם הרגשתי שזו האופציה העדיפה עלי בכל מקרה, אבל יש יתרונות לכל אחת מהדרכים.
אדם פרטי
לטעמי יש לא מעט יתרונות לקניית רכב בארה"ב מאדם פרטי, וזו גם הצורה שבה אני אישית בחרתי לחפש, לקנות ולמכור את הרכב שלי.
אפשר להתמקח על המחיר (אני הורדתי את בעל הרכב ב - 800 דולר דיי בקלות), וגם הרגשתי שבמעמד המכירה היה לי טיפה יותר קל כי הרכב תמיד היה בידיים פרטיות.
אבל בכנות, אני לא באמת יודעת איך מתנהל שוק הסוכנויות בארה"ב כדי להצדיק חד משמעית את בחירתי בקניית רכב דרך אדם פרטי.
אני חושבת שבעיקר התנהלתי כמו שהייתי מתנהלת פשוט בארץ, ובארץ כנראה והייתי קונה דרך אדם פרטי.
סוכנות
מהצד השני יש באמת המון יתרונות להגיע פשוט לסוכנות ולבדוק ממבחר הרכבים הנמצאים שם את הרכב המתאים לכם.
בצורה הזו גם אפשר להיות בטוחים שהרכבים שם נבדקו (כי הם כפופים לחוקים פדרליים) וכי יש בידיהם את היסטוריית הרכב, והם גם עוזרים לכם בכל התהליך של העברת הבעלות על הרכב.
אני לא יודעת באמת להגיד אם המחירים שם הם זולים או יקרים משמעותית, אבל אולי באמת שווה לנסות. עדכנו אותי אם רכשתם רכב דרך סוכנות ואיך היה לכם התהליך.
אז איפה מחפשים רכבים?
קרייגסליסט
האתר הבולט ביותר לקנייה ומכירה של רכבים בארה"ב, הוא כאמור קרייגסליסט (Craigslist).
האמריקאים בכללי עפים על האתר הזה לרכישה של כל דבר שעולה על דעתכם, אז על אחת כמה וכמה בנוגע לקניית רכב.
האתר דיי מובן לשימוש, ומאפשר אופציות סינון לכל מיני פרמטרים שונים כשאתם מחפשים רכב, וניתן למצוא בו גם רכבים מאדם פרטי וגם מסוכנות.
כל מה שצריך זה לסמן את המיקום שלכם, ואז זה מעביר אתכם לאתר משנה לראשי, שמאפשר לכם לחפש דברים בהתאם למיקום אותו ציינתם.
החסרון הכי בולט לדעתי בשימוש באתר הזה לקנייה הוא העובדה שקצת קשה ליצור קשר על המוכרים. הפנייה מתבצעת או ע"י יצירת קשר טלפוני, שזה כבר קצת מעצבן בימינו, או בשליחת מייל, שזה בכלל תקשורת מיושנת לחלוטין.
אותי זה קצת עיצבן כי לא כולם שמים את מספרי הטלפון שלהם ואז אתם תקועים עם שליחת מייל שספק מתי ישיבו עליו, או שמנסים להתקשר למישהו ואז הוא לא עונה, ואז הוא חוזר אליכם ואתם לא עונים, ואז נוצר המעגל המרושע הזה שאף אחד לא מצליח לתפוס את השני.
ובכלל האמריקאים המוזרים האלה לא חזקים בוואטסאפ, אז זו גם לא אופציה לעיתים קרובות.
ולכן, דווקא את האופציה הבאה מצאתי כיותר יעילה והיא:
פייסבוק מרקטפלייס
מה שהכי היה לי נוח שם זו העובדה שאפשר ליצור קשר ישיר עם כל המוכרים בעלי המודעות המעניינות, והכל מרוכז לכם במקום אחד.
כל השיחות עם כולם נמצאים לכם בתיבת הודעות, ורוב האנשים ממש רספונסיביים מהר שם (כי כמה נחמד לקבל ישר את הפינג של פייסבוק כשהודעה נשלחת אליכם).
חוצמזה שגם הממשק שם היה לי הרבה יותר נוח, ויש המון אופציות שונות וסינונים שונים שעוזרים בחיפוש.
מה גם, שאומנם אכתוב על זה עוד בהמשך, אבל גם היה לי הרבה יותר קל למכור את הרכב דרך פייסבוק מרקטפלייס מאשר דרך קרייגסליסט.
קבוצות פייסבוק של מטיילים
האמת שזו הייתה הדרך האידיאלית בראשי למצוא רכב, כי מה יותר קל מאשר לקנות ישירות רכב ממישהו שהרגע סיים טיול, כשהרכב מאובזר בכל מה שכבר צריך, ואם זה מישראלים אז בכלל טוב כי זה הופך את תהליך העברת הכספים לכל יותר פשוט..!
אז בהחלט ממליצה לנסות לתפוס פוסטים כאלו של מטיילים בקבוצות פייסבוק השונות כמו למשל - ארה"ב - מטיילים עוזרים למטיילים, מטיילים בארה"ב וקנדה ברכב או בקראוון, ובטח יש עוד כמה קבוצות טובות נוספות שכדאי לחפש בהן.
לי זה לא כל כך עבד לצערי, ולא הצלחתי למצוא אנשים שבדיוק מוכרים רכב בתאריכים שמתאימים לי ובמיקום שמתאים לי. וזה בעצם החיסרון העיקרי בשיטה הזו, צריך שהייקום ממש יתגייס לטובת עניין קניית הרכב עבורכם, ויתאים לכם רכב מושלם, בטיימינג והמיקום הנכונים.
איזה רכב כדאי לי לקנות?
טוב, אז זאת שאלה שממש ממש תלויה בצרכים שלכם, בתקציב וכמובן באופי הטיול וההרכב החברתי שבו אתם מטיילים.
אני אציין כאן כמה מהאופציות הבולטות בשוק:
רכב משפחתי רגיל
מתאים בעיקר במצבים בהם אתם לא מתכוונים לישון ולגור ברכב, אלא רק להשתמש בו למטרתו המקורית והיא - נהיגה כמובן.
אני חושבת שחלק מהדבר הנפלא במסע נדודים שכזה בארה"ב זו היכולת לישון בכל מקום בדרך, אבל אם אתם פחות בעניין של לישון בקופסאת מתכת קטנה למשך כמה חודשים, אז כדאי כבר לקנות רכב רגיל ולישון במלאנתלפים בתי המלון והמוטלים שבדרך.
זו פשוט חוויית טיול קצת שונה ויותר יקרה, אבל מגניבה בהחלט :)
SUV
אני באופן אישי טיילתי לבד, ובמקרה שלי יצא לי ממש מעולה לקנות רכב SUV רגיל, שפשוט עשיתי לו כמה אדפטציות קטנות כדי שישרת אותי לצרכים שלי בטיול.
קיפלתי את המושבים האחוריים והפכתי את כל החלק האחורי למיטה, היה לי מזווה עם כל האוכל והכלים שלי בין המיטה למושבים הקדמיים, והמושב שלצידי היה מלא בכל מיני שיט אחר שלא היה לו מקום מוגדר במרחב :)
מה שכן, זו לא ממש אופציה אידיאלית לזוג, אלא אם כן אתם ממש ממש אוהבים לישון קרוב ולא עם רגליים ישרות.
אפילו אני שאני דיי פצפונת הייתי צריכה לישון קצת באלכסון, אז לזוג זה נראה לי דיי סבל. אבל מצד שני, יש לי חברה שישנה עם הבנזוג שלה איזה חודש ברכב הפצפון שלו, אז הכל אפשרי :)
ב - SUV יש גם יותר מקום לכל הציוד, ואני אישית הרגשתי שהמרחב שם בהחלט מספיק לי.
היתרון בו זה שקל להסוות אותו בין מכוניות אחרות באיזור, ככה שהסיכוי שיעיפו אתכם ממקום חנייה כלשהו באמצע הלילה הוא ממש קטן.
החיסרון העיקרי בו זה שאין שירותים, וזה פחות כייף כשמחכים בבוקר לאיזה סופר שיפתח כדי ללכת ולשבת בו להנאתכם.
עוד חסרון בולט היה שכדי לקחת מישהו איתי ברכב הייתי צריכה לקפל חצי מהדברים מאחור כדי שיהיה מקום לפנות במושב שלידי, ולעיתים זו התעסקות קצת מבאסת.
מיני וואן
אז אם אתם עדיין לא רוצים להשתדרג לוואן שלם, אבל SUV מרגיש לכם קטן מדי, מיניוואן זו אחלה אופציה.
לפעמים מיניוואן דורש קצת אדפטציות ועבודה נוספת כדי להפוך אותו למקום נעים למגורים, אבל אני חושבת שזה פתרון טוב ליחידים או זוגות שלא צריכים רכב ענק כמו וואן ורוצים את הגמישות שרכב כמו מיניוואן נותן.
וואן
בטיול השני שלי בארה"ב טיילתי וגרתי בוואן של בן הזוג האמריקאי שלי.
זה בהחלט היה שדרוג משמעותי מלקסה (ה - SUV איתו טיילתי בקיץ) מבחינת מרחב ועובדה שיש לנו מטבח, מיטה מרווחת (כמעט) בשביל שנינו, והכי חשוב - שירותים.
אבל החסרונות הבולטים הם שזה רכב מאסיבי ואיטי לטייל איתו, זולל יותר דלק, ותמיד מזהים שאתם בוואן וינסו להעיף אתכם ממקומות לילה שונים (אותנו העיפו מחניונים כמעט כל לילה כשהיינו בווגאס).
לטעמי אבל היתרונות עולים על החסרונות כשמדובר בזוג, ועבורי זה ממש היה חלום ענק שהתגשם לטייל ככה בוואן.
קמפר וואן/אוטובוס
אלו כבר הרכבים היותר מאסיביים, והאם מתאימים ליחידים, זוגות, משפחות וקבוצות חברים.
זה אומנם פתרון יקר יותר, וגם יותר מסורבל לתפעול לעיתים, זה עדיין פתרון אדיר לטיול של כמה חודשים בארה"ב.
יש לי זוג חברים שמטיילים על שתי התאומות הקטנות שלהם בוואן, ולאחר כמה חודשים הם כבר קנו אוטובוס בי"ס והמירו אותו בעצמם לבית, והמסע שלהם יחד נראה מדהים..!
מצאתם רכב שאהבתם, למה כדאי לשים לב?
אז לפני בכלל שאתם יוצאים לבדוק את הרכב פיזית, כדאי לוודא מול המוכר את הדברים הבאים:
1. האם יש טייטל (Title) לרכב? זה מאוד חשוב. הטייטל הוא בעצם המקביל של רישיון רכב שיש בארץ והוא הכתב העברת הבעלות על הרכב. אם מישהו לא חידש את הטייטל שלו (מחדשים פעם בשנה), זה אמור להדליק לכם נורה אדומה (תרתי משמע חי חי).
אם המוכר אומר שאין טייטל, שלא הגיע בדואר, שהוא לא מוצא, או כל תירוץ אחר, פשוט תעברו הלאה.
בלי הטייטל לא תוכלו להעביר בעלות על הרכב, ולא תוכלו למכור אותו לאחר מכן.
2. עד מתי הרישיון בתוקף? כלומר זה נחמד שיש טייטל, אבל אם תצטרכו לחדש רישיון לרכב בזמן שהוא אצלכם, זה קצת דבר מבאס להתעסק איתו במהלך הטיול.
אני האמת לא הייתי צריכה לחדש רישיון הרכב שלי היה בתוקף הרבה אחרי שהייתי צריכה להשתמש ברכב, אז אני לא באמת יודעת לספר יותר מדי על תהליך חידוש הרישיון.
יכול להיות שלא כזה מסובך, אבל אם אפשר להימנע מזה, נראה לי שעדיף. אם אתם מתכוונים לטייל מעל לחצי שנה אז יש סיכוי שתצטרכו לחדש את זה בכל מקרה.
על כל רכב צריכה להיות מדבקה עם תאריך חידוש הרשיון, תבקשו צילום של המדבקה הזו אם ניתן.
3. האם יש נזקים לרכב? אל תחששו בכלל לשאול הכל מהכל לפני שאתם מגיעים לראות את הרכב. תחשבו שזה רכב שכמה חודשים לאחר מכן תנסו למכור, ואם תקנו רכב פגום, מלבד לכך שאולי תצטרכו להוציא עליו כסף נוסף על תיקונים, גם תצטרכו לאחר כמה חודשים לנסות למכור רכב פגום.
4. כל הפרטים הטכניים, גם אם רשומים במודעת פרסום כגון - מה המרחק שהרכב נסע (שימו לב שזה במיילים ולא קילומטרים, ומייל אחד זה בערך 1.6 ק"מ), האם המזגן עובד (קיץ בקליפורניה נגיד יכול להיות קשוח מאוד בלי מזגן), איזה יד הרכב (תזכרו שאתם מוכרים אותו גם ואנשים ישאלו אתכם על זה..!), וגם סתם נחמד לשאול - למה אתה מוכר את הרכב? זה נותן קצת אפשרות לעלות על סיבות חשודות.
5. SMOG TEST - אז בחלק ממדינות ארה"ב יש חובה להעביר כל רכב בדיקת זיהום אוויר פעם בשנה.
כשאתם קונים את הרכב, וודאו האם בוצעה הבדיקה ועד מתי היא בתוקף. רצוי שתהיה לכם בדיקה בתוקף כדי שלא תצטרכו עצמאית לנסוע ולבצע את הבדיקה (עלות זה בערך 50$), אבל זה לא כזה דיל ברייקר גם אם אין.
במידה והחלטתם ללכת לראות את הרכב, יש כמה דבריםנוספים שרצוי לשים אליהם לב כשאתם מול הרכב פיזית.
1. קודם כל המלצה עיקרית שלי - לא ללכת לבד.
אם יש לכם אפשרות, כדאי מאוד שמישהו נוסף יבוא איתכם, גם כי זה ייתן לכם ביטחון וגם כי זוג עיניים נוסף תמיד טוב שיהיו.
יש דברים שאני לא חשבתי להסתכל עליהם אפילו, אבל האנשים שהיו איתי ידעו לבדוק הרבה יותר טוב ממני, וזה האמת עזר לי מאוד.
2. לבקש לראות את כל המסמכים של הרכב - הטייטל (ולהסתכל על מי הוא רשום - האם מי שמוכר לכם את הרכב הוא בעל הרכב? האם הוא זה שרשום בטייטל?), המדבקה של תוקף הרישיון (מודבקת לרוב מעל לוחיות הרישוי מאחור), בדיקת SMOG אם יש, ספר רכב, וגם כדאי לבדוק תעודה מזהה של בעל הרכב.
3. סריקה של הרכב מבחוץ ובפנים - תפתחו הכל אם בא לכם - החל מתא הכפפות ועד למכסה המנוע, הבגא'ז, חלונות, תאים סודיים, הכל.
תוודאו שהכל נסגר ונפתח כמו שצריך, שאין בעיה עם המפתח ומנגנון הנעילה של הרכב, שהרדיו, המזגן, הוישרים, וכל מה שזז ומתפקד אכן עובד כמו שצריך.
תסתכלו על הצמיגים, על כמה הם בלויים, על צמיג הספייר ושיש את כל הציוד הדרוש ברכב להחלפת גלגל אם צריך.
בדקו שאין קרעים בריפוד, או דפיקות במקומות שונים ברכב. וגם אם יש, זה לא כזה ביג דיל, רק צריך שוב לזכור שזה רכב שתמכרו כמה חודשים אחרי, ככה שככל שהוא במצב יותר טוב גם בדברים הקטנים, יהיה יותר קל למכור אותו אחרי זה.
4. תעשו מבחן נסיעה כמובן - אפילו תעלו על כביש מהיר אם בא לכם (רק רצוי לבדוק כמה דלק מילא לכם המוכר). רק בנהיגה עצמה תוכלו להרגיש איך הרכב, איך הברקסים שלו, איך החלפת הגיר שלו, כמה הוא נוח, איזה רעשים הוא מוציא וכדומה.
5. והאם הכל נראה לכם פיקס - אולי שווה לקחת לבדיקה במוסך - אני אישית התקמצנתי על החלק הזה, וגם הייתה לי הרגשה טובה לגבי הרכב, ולא לקחתי לבדיקה.
האמת שלקחתי לבדיקה אחרי שקניתי אותו, בעיקר כי נבהלתי מאיזו נורה שנדלקה לי פתאום, אבל הבחור מהמוסך לא לקח לי על זה כסף :)
נראה לי שבדיקה יכולה לתת לכם ראש שקט, אבל כמובן זה לא מבטיח דבר לגבי הדברים שעלולים לצוץ בדרך.
איך הכי כדאי לשלם על הרכב?
אז מזל טוב, מצאתם את הרכב שמתאים לכם ועכשיו כל מה שנותר הוא רק להעביר כסף לבעל הרכב בצורה שלא תוריד שנתיים מחייכם.
יש כל מיני דרכים שבהן ניתן לשלם על הרכב, אבל מכל הדרכים הללו, ואני אגיד זאת בצורה הכי ברורה שיש:
תשלמו במזומן..!
זו לחלוטין הדרך הכי טובה לשלם על רכב שחוסכת הכי הרבה כאב וראש והתעסקויות לטעמי.
לארה"ב ניתן להיכנס עם עד כ - 10,000 דולר לבנאדם במזומן, ככה שבאמת אין בעיה לכסות את עלות הרכב עם חלק מהסכום הזה (אלא אם כן אתם מתכוונים לקנות איזה קאמפרוואן מפונפן).
אבל אם אתם אנשים סבירים כלכלית כמוני, זו בהחלט הדרך הפשוטה ביותר.
בארה"ב זה מאוד מקובל לקנות רכבים במזומן, וגם למכור אותם לאחר מכן, ככה שממש אין בעיה להגיע עם כל הסכום ביד.
רצוי מאוד שיהיה מישהו איתכם במעמד הקנייה שיעזור להתעסק עם עניין ספירת הכסף והעברתו למוכר.
פתיחת חשבון אמריקאי והעברת כספים דרכו
אם אתם מתכננים לטייל לאורך זמן ורוצים להתנהל כלכלית בקלות בארה"ב, ניתן בהחלט לפתוח חשבון בנק בארה"ב.
לא ממש תוכלו להיפתר מעלויות המרת והעברת הכספים מחשבונכם הישראלי אל חשבונכם האמריקאי, אבל זה נותן לכם יתרונות קלים בהתנהלות הכוללות, והעברת וקבלת כסף מגורמים אמריקאים הופכת לכל כך יותר פשוטה.
בדיעבד אילו הייתי מוכנה מראש לכל סאגת החיים ברכב בארה"ב, הייתי מביאה איתי מזומן שהייתי מפקידה בחשבון אמריקאי, ועם החשבון הזה מתנהלת. לטעמי זו האופציה השניה הטובה ביותר.
חשבון מט"ח ישראלי
אופציה נוספת ודומה ביעילותה (ולפעמים אפילו עדיפה מהקודמת), היא פשוט להתנהל מול חשבון המט"ח בחשבון הישראלי שלכם.
לפני שאתם יוצאים לטיול תדאגו לפתוח חשבון מט"ח, להעביר אליו סכום נכבד של דולרים, ולהוציא כרטיס אשראי שיאפשר לכם להתנהל מולו במהלך טיולכם.
אני לצערי הייתי טיפשה מספיק כדי לא לעשות חשבון שכזה לפני יציאתי לשנה באמריקה, וזה בהחלט גרר הרבה כאב ראש ובזבוז כספים על עמלות מיותרות במהלך הטיול שלי, והתנהלות כושלת ומסורבלת מול הבנק שלי בארץ.
החיסרון העיקרי של שיטה זו הן שעלויות ההמרה לדולרים תהיה גבוהה כנראה, והעברת כספים מחשבון ישראלי לאמריקאי היא פשוט יקרה ומלחיצה.
לעיתים לוקח לההעברה כמה ימים להתבצע, ואז נמצאים מול המוכר במן סיטואציה שעדיין אין לכם את הרכב, אבל הכסף כבר יצא מחשבונכם, וזה יכול להיות דיי מלחיץ.
תחשבו שאף אחד לא פשוט ייתן לכם את המפתח לאוטו ויחכה להעברה כמה ימים עד שתופיע בחשבונו.
כמובן שתמיד אפשר פשוט למשוך בכספומט את הסכום הרצוי ולתת במזומן, וזה פשוט מחזיר אותנו לפתרון הראשון שהצעתי, ולדעתי הטוב ביותר.
ומה עושים עם ביטוח לרכב בארה"ב?
אז מצאתם רכב, קניתם אותו והכל עבר בשלום, השלב הבא שעליכם לבצע לפני שאתם בכלל יוצאים לדרך, זה לעשות ביטוח.
בבקשה, תעשו ביטוח.
בארה"ב למיליונים אין ביטוח בריאות בגלל מערכת הבריאות הדפוקה שלהם, ואם קורה לכם משהו מול אדם אחר, אתם עלולים להיות בצרה כלכלית של מליונים. כזו של דולרים מיליונים.
בארה"ב לא כל חברות הביטוח יבטחו אתכם אם אתם לא אזרחי ארה"ב, אבל יש כמה שכן.
אני באופן אישי עשיתי את הביטוח דרך State Farm, אבל יש לכם עוד חברות ביטוח נוספות, אז כדאי להשוות מחירים.
השלב הראשון שעליכם לבצע הוא לפנות לחברת הביטוח הרצויה ולמלא Quote (כמו הצעת מחיר), ותאמינו לי שהם כבר יחזרו אליכם לפני שתצליחו למצמץ את המצמוץ הבא.
אני עשיתי קצת טעות ומילאתי את הפרטים שלי בכל מיני אתרים אמריקאיים שונים, ולא הפסקתי לקבל פניות זבל מחברות ביטוח במהלך כל הטיול שלי כמעט.
כדי להימנע מהשטות הזו פשוט תמלאו את ה - Quote באתרים של חברות הביטוח הספציפיות שמבטחות לא אזרחים, ואז תקבלו פניות ישירות רק מהן.
יש שני סוגי ביטוח שונים שאפשר לבחור מהם, Basic שעלותו כאמור נמוכה יותר אך הכיסוי שלו נמוך אף כן, ו - Liability שאומנם עלותו קצת גבוהה יותר, אבל הכיסויים שלו הרבה יותר רחבים.
אני רק מציינת כאן את האפשרויות השונות, אבל את הפירוט המלא אנא בקשו מסוכן הביטוח שלכם..!
אני אישית הלכתי על השני, מכיוון שההבדל ביניהם היה 30 דולר לחודש, והכיסויים הרבה יותר נרחבים, ולמען האמת כי סוכן הביטוח, שהיה ממש נחמד, הצליח להפחיד אותי כמו סוכן ביטוח טוב.
ולכן, מכיוון שלא רציתי בעיות גדולות שיכניסו אותי לבלאגן כלכלי, והלכתי על הביטוח הרחב יותר.
מחיר ביטוח רכב בארה"ב
אני רוצה לגעת כאן בנקודה קטנה נוספת הקשורה לחישוב מחיר הביטוח לרכב שלכם.
אז אם ברגיל מחיר הביטוח נכלל לפי סוג הרכב, שנת הייצור שלו, הוותק שלכם כנהגים והיסטוריית הנהיגה שלכם, בארה"ב יש עוד פרמטר שצריך לקחת בחשבון.
כפי שאציין בהמשך הפוסט את עניין המיסוי על הרכב (מס הקנייה), גם מחיר ביטוח הרכב נגזר מהמדינה עליה אתם מצהירים שבה אתם גרים.
כן, אותו הביטוח בדיוק יכול לעלות באריזונה ובקליפורניה מחירים שונים..!
לשם דוגמא, שמרתי את המחירים שהוצעו לי מאותה חברת הביטוח, לאותו הרכב בדיוק, ע"י אותו נציג גם, פשוט עם שתי כתובות שונות - הראשונה בקליפורניה והשניה באריזונה.
עלות ביטוח רכב קליפורניה:
Basic: כ - 86 דולר לחודש, Liability: כ - 112.9 דולר לחודש.
עלות ביטוח רכב באריזונה:
Basic: כ - 146.3 דולר לחודש, Liability: כ - 172.6 דולר לחודש.
הסיבות להבדלים ממה שזכור שהוסבר לי הן חוקי תנועה שונים, תשתיות שונות וכל מיני שקרים כאלה ואחרים שאני כבר לא זוכרת.
הביורוקרטיה שמסביב לקניית רכב בארה"ב
אם להיות כנה, דווקא החלק הביורוקרטי, שאיכשהו ממנו חששתי הכי, כשעוד עלתה לי המחשבה להגיע לארה"ב ולקנות רכב, לבסוף הייתה החלק הקליל ביותר בתהליך.
העברת בעלות
במעמד קניית הרכב, על בעל הרכב להציג לכם את הטייטל של הרכב, שזו פיסת נייר שהיא בעצם מסמך העברת הבעלות על הרכב, ויש בו כמה חלקים.
בכל מדינה הטייטל נראה קצת אחרת, אבל המבנה שלו זהה - חלק ראשון הוא הפרטים המודפסים של הרכב (לוחיות רישוי, שנת ייצור, VIN שזה כמו תעודת הזהות של הרכב וכן הלאה).
החלק השני הוא פרטי בעל הרכב הנוכחי, כלומר מי שמוכר לכם את הרכב, וזה החלק אותו בעל הרכב צריך למלא ולחתום עליו.
בחלק הזה יופיעו הפרטים של אותו מוכר (כדאי ממש לצלם ת.ז של המוכר שתהיה לכם), כמה מיילים הרכב עבר עד כה, החתימה של המוכר, והחתימה של הקונה (אתם).
החלק השלישי (והוא זה שנשאר בידכם) הוא החלק אותו רק אתם צריכים למלא, ניתן למלא את זה גם בבית אח"כ, ואיתו אתם ניגשים למשרד הרישוי.
עליכם לציין בחלק זה את התאריך בו רכשתם את הרכב ואת העלות שבה רכשתם אותו - מס הקנייה, עליו אדבר בהמשך, בהרבה מדינות נגזר מעלות ערך הרכב.
הסכום שעליו הסכמתם עם המוכר זה הסכום שגם אתם מצהירים וגם הוא מצהיר מול משרד הרישוי, והסכום הזה צריך להיות זהה בשני המקרים.
עם הספח הזה, דרכון ורישיון, אתם ניגשים למשרד הרישוי האמריקאי (DMV).
יום כייף במשרד הרישוי האמריקאי
עם הטייטל שניתן לכם, אתם ניגשים למשרד הרישוי (לעיתים צריך להזמין תור מראש), אבל אני פשוט הגעתי וחיכיתי בתור.
למעשה הכל תיקתק שם ממש מהר, ותוך פחות משעה כבר הייתי אדם בעל רכב משלו בארה"ב :)
בכניסה לסניף ישנם הלפרים שיעזרו לכם ויגידו לכם איזה טפסים למלא לפני שאתם ניגשים לאחד הפקידים.
לנציג הנחמד אתם תציגו את הטייטל שמילאתם, את רישיון הנהיגה, ודרכו תשלמו את מס הקנייה על הרכב.
החלק הכי חשוב בפועל, הוא לתת כתובת מדוייקת לאותו נציג, כי זו הכתובת אליה יישלח הטייטל החדש!
לטייטל החדש לוקח בערך שבועיים להגיע, וזה ברור לחלוטין שלא תרצו לחכות עכשיו שבועיים ליד הכתובת אותה נתתם במקום לצאת לדרכים.
אם זו כתובת של חברים/משפחה ואליה אתם לא מתכוונים לחזור בסיום טיולכם, וודאו שהם יכולים לשלוח לכם את הטייטל לכתובת עתידית שבה תשהו.
אני שוב אזכיר - בלי הטייטל לא תוכלו למכור את הרכב לאחר מכן..!
מס קנייה על רכב
אז מכיוון שארה"ב מדינה ענקית המחולקת למדינות שונות, לכל מדינה יש חישוב מיסוי קצת אחר.
המיסוי מורכב מכמה חלקים שונים שאליהם לא אכנס, אבל בחלק יש מיסוי לפי המדינה עצמה, העיר הספציפית בה אתם רושמים את הרכב, ועוד כל מיני שטויות אחרות.
בחלק מהמדינות, כמו קליפורניה למשל, שם אני קניתי את הרכב, מס הקנייה נגזר מערך עלות הרכב. נדמה לי שבזמן שאני קניתי את הרכב המס היה בערך 7.85% מעלות הרכב, מה שאומר שעל רכב שערכו 5,000 דולר תשלמו מס בסך 392 דולר.
ישנן מדינות, כמו אריזונה למשל, שהמס הוא סוג של fixed price, כלומר הוא נגזר משיקולים אחרים של המדינה, ולא מערך הרכב. כלומר, המס שתשלמו על רכב שערכו 1,000 דולר או 5,000 דולר, יהיה זהה.
וישנן מדינות, כמו אורגון למשל, שבמידה ואתם קונים בה רכב, לא חל עליכם לשלם מס קנייה.
מכיוון שאני חציתי לקליפורניה ושם רציתי להתחיל את המסע שלי, הייתי מחוייבת למס הקנייה הגרוע ביותר לטעמי (וגם אחד הגבוהים בארה"ב).
מה שכן, אין דרך לדעת מה ערך הרכב בפועל, כלומר ערך הרכב הוא הערך שאתם - הקונים והמוכר מחליטים עליו שהוא ערך הרכב.
כלומר, זה נתון לשיקולכם להחליט מה ערך הרכב שאתם מעוניינים לרשום בטייטל לעומת מה ששולם עליו בפועל. תחשבו על זה.
ועוד הערה חשובה - מיום רכישת הרכב (התאריך אותו רשמתם על הטייטל), יש לכם 30 יום לבצע את העברת הבעלות במשרד הרישוי.
כך שטכנית, זה שקניתם רכב בקליפורניה לא מחייב אתכם להעביר בעלות בקליפורניה, כלומר אתם בהחלט יכולים לנסוע לאריזונה שם המס נקבע אחרת, ובמידה והוא נמוך יותר להעביר שם את הבעלות.
עליכם לעשות חושבים האם זה שווה לכם כלכלית או לא כמובן.
תהליך מכירת הרכב לאחר מכן
לקראת סוף הטיול שלכם, כדאי להתחיל לפרסם את הרכב בפלטפורמות השונות שציינתי בתחילת הפוסט.
לטעמי פייסבוק מרקטפלייס וקבוצות פייסבוק ייעודיות הן פתרון ממש טוב לנושא, אני פחות התחברתי לקרייגסליסט, מה גם שהם דורשים 5$ לעלות שם מודעה.
אני באופן אישי לקראת המכירה הלכתי לנקות את הרכב, יש שטיפת מכוניות עצמאית דיי זולה ברחבי ארה"ב שבה תוכלו לבצע את הרחיצה החיצונית והפנימית עצמאית על בסיס של זמן.
אפשר כמובן לקחת את הרכב גם לניקוי יסודי במקומות הרגילים, פשוט המחירים שם הרבה יותר גבוהים.
תלוי מדינה בה אתם מוכרים את הרכב, התהליך דומה לתהליך הקנייה.
את הטייטל אתם ממלאים שוב, פשוט מנקודת המוכר הפעם, מחליטים על הערך בו תנקבו, קבלת התשלום שהחלטתם עליו, וזה בערך הכל.
יש מדינות שבהן אתם נדרשים למלא טפסים מסויימים נוספים (אני למשל קניתי בקליפורניה אבל מכרתי בוושינגטון והייתי צריכה למלא איזה מסמך נוסף שקשור למדינת וושינגטון).
הדרך הכי טובה לדעת מה בדיוק נדרש בנוסף זה לשאול את הקונה (בהנחה שהוא בקיא בתהליך העברת בעלות במדינה שלו), או לחלופין לשאול את גוגל :)
גם במקרה זה, במעמד מכירת הרכב, מציעה לכם לא להגיע לבד אם ניתן.
לא לשכוח לבקש את תעודת הזהות של הקונה, ותמיד תמיד לספור את הכסף במידה ואתם מוכרים במזומן.
אז רגע, מה אם כך העלות הכוללת של קניית רכב בארה"ב?
לשם הדוגמה, פשוט אציין בפניכם את העלויות שיצאו לי לכל התהליך הזה, אך כמובן שאם קראתם לעומק את הפוסט (וחסר לכם שלא..!), אתם כבר מבינים שהדקויות במחיר יכולות להשתנות מכל כך הרבה כיוונים שונים.
הערה: אני מציינת את עלויות קניית הרכב והביורוקרטיה מסביב בלבד, ללא דלק, טיפולים (שלא נדרשתי למזלי), חילוצים (שכן נדרשתי לצערי), ושטויות אחרות שקניתי עבור הרכב במהלך הטיול (כמו נגיד שמן מנוע שלא מילאתי במקום הנכון, ניקוי ושטיפה וכדומה).
עלות הרכב שקניתי:
אני קניתי לקסוס שנת 2003, עם גג נפתח ורדיו שלא עובד ב - 4,200 דולר.
הרכב באמת הגיע עם צמיגים במצב טוב, טיפה קרעים במושבים (מה לעשות שהוא בן 20, וקצת דפיקות ממש קטנות, אך ללא תאונות, ככל הנראה יד 2 מאיזה סבא שחזר לפרו).
את הרכב מכרתי ב - 4,300 דולר, כלומר עשיתי רווח קטן של 100 דולר :) (+100)
תשלום על הרכב:
בטיפשותי לא היה לי מספיק מזומן ולא אשראי שמחובר לשום חשבון מט"ח כשהגעתי לארה"ב, ולכן עשיתי תעלול קטן ומאוד מלחיץ כדי לחסוך את עמלות ההעברה הלא נחמדות של כספים מהארץ לחו"ל.
בסה"כ ביקשתי מבחור ישראלי/אמריקאי מאוד נחמד שיקבל העברת כסף לחשבון ישראלי ויוציא לי מחשבונו האמריקאי את אותו הסכום בדולרים. מהחשבון האמריקאי של אותו בחור הכסף נשלח למשפחה אמריקאית שאירחה אותי, והם משכו לי את הכסף במזומן.
בסופו של יום במקום עמלות העברה, המרה ומשיכה של נגיד 200 דולר, שילמתי 30 דולר. (-30)
הערה: השטות הזו דרשה המון אמון בין הצדדים, ולמזלי נפלתי על אדם נהדר ומשפחה נפלאה שאירחה אותי. אבל לא בהכרח הייתי ממליצה על שיטה זו במקרה דומה.
עלות מס הקנייה של הרכב:
אז בחישובים הכוללים שלי, למרות שבקליפורניה המיסוי היה גבוה, זה עדיין יצא לי יותר משתלם להעביר בעלות שם מאשר לנסוע לאריזונה באותה התקופה ולשלם את המיסוי שם.
לפי הערך בו נקבתי כעלות הרכב, מס הקנייה יצא לי 91 דולרים. (-91)
עלות ביטוח רכב:
מכיוון שגם כאן, ההבדלים בין ביטוח בקליפורניה היו משתלמים יותר מאשר באריזונה (לא לשכוח שזה תשלום חודשי הרי), החלטתי ללכת על קליפורניה ועל הביטוח המורחב יותר ושילמתי 112.9 דולרים לחודש (עבור חמישה חודשים - 565 דולרים). (-565).
טכנית חברת הביטוח חייבת לי 80 דולר חזרה, כי קיצרתי את החודש האחרון, אבל לא נראה לי שאצליח לראות את הכסף הזה כבר.
ולכן, בחישוב כולל לכל אלו, עלות קניית רכב בארה"ב עלתה לי 586 דולרים עבור 5 חודשי טיול :)
מילים אחרונות
טוב אז אני ממש מקווה שהפוסט הזה הצליח לעזור לכם בכל התהליך של קניית רכב בארה"ב.
מוזמנים להגיב ולשאול שאלות אם יש לכם או אם נתקלתם במידע נוסף שכדאי להוסיף לפוסט, תרגישו חופשי לכתוב לי.
מוזמנים כמובן לעקוב אחרי באינסטגרם, שם אני מעלה סיפורים מהטיולים שלי מארה"ב ומטיולים נוספים בעולם, ובכך לעזור לי לגדול וליצור עוד תוכן עבורכם :)
---
כל התמונות והסרטונים בפוסט צולמו ע"י או ע"י מלקולם, ואין להשתמש בהן ללא אישור.
יש לי התוודות..
חלק מהקישורים בפוסט זה הם קישורי שותפים, מה שאומר שאם אתם לוחצים עליהם ומזמינים דרכם, זה לא עולה לכם יותר, אבללל אתם בהחלט מקדמים אותי לעבר המיליון הראשון שלי ;)
החלום שלי זה להתפרנס מהבלוג הזה, ואני מקווה שבזה שאני מקרבת אתכם לטייל במקומות עליהם חלמתם, תוכלו לקרב אותי להגשמת החלום שלי.
אז רק אם אתם מעריכים את התוכן שלפניכם ומאמינים בי, הכי אשמח שאת ההזמנות לטיול שלכם תזמינו דרך אותם קישורים.
2 Comments
היי. כל הכבוד. יצרת מדריך מפואר ויעיל. שאלה: בפרק הביטוח לרכב את כותבת על ביטוח רפואי בלי להבהיר את הקשר לביטוח רכב. האם הבטוח הרפואי נכלל גם ביטוח הרכב? האם יש לעשות בנפרד רפואי ורכב ? תודה עזרת לי מאוד
תודה..! לגבי הביטוח הרפואי – הכוונה הלביטוח נסיעות לחו"ל? אם כן, אין לו קשר לביטוח רכב.
ביטוח רכב זה כמו שעושים ביטוח לרכב כאן בארץ, זה מבטח אותך למקרה שמשהו קורה לך/לרכב/לאדם אחר.