מדבר גובי
15/11/2018מסלול טיול בטנזניה
30/11/2018שבט איילי הצפון
אל שבט איילי הצפון הגעתי בסוף הטיול שלי במונוגוליה וזה היה החלק האחרון שלי במסע במקום המופלא הזה.
ממוקמים בצפון מונגוליה, שבט איילי הצפון הוא בעיניי האטרקציה המיוחדת ביותר שניתן לעשות בצפון מונגוליה בפרט, ובמונגוליה כולה בכלל.
המסע שלי אל השבט ארך כשישה ימים שכללו את הדרך המרתקת במרחבים של מונגוליה אל הנקודה בה הם החליטו להתיישב הפעם, השהות בחברתם וכמובן החזרה אל העיר ממנה יצאתי למסע הזה, אולנבטאר.
מכיוון שהמסלול שלי בצפון מונגוליה כלל אך ורק את ביקור השבט ללא אטרקציות נוספות, במאמר הבא אתרכז בעיקר בתכנון כולל העלויות של הביקור בשבט, והחוויה האישית שלנו במסע הזה.
למרות זאת, אפרט על איזורים נוספים מומלצים באיזור של מונגוליה שאני באופן אישי החלטתי לוותר אבל אתם לגמרי יכולים לשקול ביקור במקומות הללו.
מכיוון שהמאמר הפך לארוך מאוד מאוד, ניתן לנווט בין החלקים השונים שלו לנוחות קריאה מיטבית, באמצעות הכפתורים כאן למטה.
קצת על שבט איילי הצפון
שבט איילי הצפון נקראים גם אנשי הצאטאן (במונגולית - אלו שיש להם איילי צפון). השבט מורכב ממשפחות של רועי איילים הנודדים ברחבי היערות וההרים של צפון מונגוליה.
כיום ממה שנראה יש בסביבות ה - 400 אנשים בשבט אשר מחולקים למשפחות, כך שכל משפחה או קבוצת משפחות שוכנת באיזור אחר ולתקופה מסויימת.
המשפחות נודדות במהלך השנה בסביבות ה - 5/6 פעמים, כך שבכל פעם הן אורזות את כל רכושם, כולל האיילים, ומתיישבות באיזור אחר.
זו הסיבה המרכזית למה כל כך קשה להגיע אליהם - אין לדעת מתי הם יקומו וינדדו למקום אחר ולאן.
בניגוד ליתר מונגוליה, אנשי הצאטאן לא מתגוררים בגרים (יורטות), אלא באוהלים קטנים הנקראים אוהל שצורתו חרוט העשוי מעורות בעלי חיים. אוהלי טיפי מזוהים עם האינדיאנים שחיו באמריקה לפני שהאמריקאים טבחו בהם למוות.טיפי , ואם תהיו ברי מזל, תוכלו אפילו לעזור להם להקים אותם לאחר אחת הנדידות.
באופן מפתיע (או לא כל כך מפתיע), הדבר המרכזי של חייהם הם האיילים אותם הם מגדלים, שמעבר לזה שהם מספקים אחלה אטרקציה לתיירים שמגיעים למונגוליה, הם גם משתמשים בהם לצרכים בסיסיים בחיי היום יום שלהם.
החל מרכיבה או סחיבה של ציוד כמו עצים להסקה או בזמן הנדודים, אנשי הצאטאן משתמשים גם בחלב האיילים להכנת התה המונגולי המסורתי, כמו כן להכנת מאכלים שונים כמו לחם, עוגיות או חמאה.
האיילים לא משמשים למאכל ברוב הזמן, מלבד בימים הקשים של החורף המונגולי. בדר"כ נשחטים באיזור ה - 3 איילים בשנה, וכל עוד יש מזון אחר שניתן לגדל, ימנעו אנשי הצאטאן מלאכול את בשר האיילים.
איך מגיעים אל שבט איילי הצפון
הדרך אל שבט איילי הצפון מחולקת לכמה חלקים, כך שכל חלק מהדרך ניתן לעשות באופן אחר, בהתאם לאיך שתבחרו לטייל ומאיזה יעד תצאו.
חלק ראשון - העיר מורון
נקודת הציוויליזציה שלכם בצפון מונגוליה היא העיר מורון וזו גם נקודת היציאה המרכזית למקומות ואטרקציות כמו הכפר חטגל, אגם חופסגול ושבט איילי הצפון.
ולכן, היעד הראשון שעליכם להגיע אליו בדרך אל השבט היא העיר מורון.
בעיר עצמה אין יותר מדי מה לעשות, ניתן להעביר בה לילה באחד ההוסטלים הבאים אם אתם נדרשים לכך.
בנוסף, כדאי להצטייד בעיר באוכל ושתייה לפני שאתם ממשיכים לנקודות אחרות בצפון מונגוליה.
איך מגיעים למורון?
וואן - הדרך המסורתית היא להגיע באמצעות וואן כחלק ממסלול שסגרתם מראש עם אחת הסוכנויות באולנבטאר.
בדרך זו זה לא משנה מאיזו נקודה אתם מגיעים למורון ממונגוליה מכיוון שאתם עם וואן.
אוטובוס - ישנם אוטובוסים שיוצאים פעמיים ביום מאולנבטאר של כמה חברות אוטובוסים שונות. זמן הנסיעה הוא 12 שעות בערך והעלות של האוטובוס היא 36,700 טוגריק (בסביבות ה - 55 ש"ח).
האוטובוסים יוצאים מתחנת האוטובוס המרכזית דראגון ויש להזמין כרטיסים לפחות יום לפני הנסיעה.
טיסה - יש גם טיסות מאולנבטאר אל מורון וזו אופציה טובה למי שאין הרבה זמן לטייל במונגוליה או שכסף לא פונקציה בסיפור הזה.
העלות של טיסה היא בסביבות 60$, תלוי בעונה, ונמשכת כשעה וחצי.
ישנן כמה חברות מונגוליות שמוציאות טיסות בתדירויות שונות אל מורון, Aero Mongolia, Hunnu Air וכדומה, כך שלא אמורה להיות בעיה למצוא טיסה גם ברגע האחרון.
הערה חשובה - מלבד בוואן, אין דרך ישירה להגיע אל מורון מאיזורים אחרים במונגוליה כמו למשל העיר אולגי.
אין אוטובוסים או טיסות מאולגי אל מורון, והדרכים היחידות שלכם להגיע לשם היא לנסות למצוא מונית משותפת או טרמפים, ועל שניהם תצטרכו לשלם ולא מעט כנראה.
אני באופן אישי בחרתי להגיע קודם לאולנבטאר ומשם להמשיך למורון.
חלק שני - ממורון לכפרים מהם מתחיל הטראק
ישנן משפחות המתגוררות בכפרים שבאיזור המערבי לאגם חופסגול שממנו בעצם מתחילים את ההליכה לכיוון שבט איילי הצפון.
החלק הזה לא בהכרח יתחיל בדיוק באותו מקום עבור כל התיירים.
כמובן שזה תלוי בנדודים של המשתפחות בכפרים עצמם וגם תלוי בכמה רחוק או קרוב תרצו אתם להתחיל את הטראק לכיוון שבט איילי הצפון.
בכל מקרה, את הדרך ממורון אל אותם כפרים תצטרכו לעשות באמצעות נהג ווואן.
זה יכול להיות נהג שסגרתם רק למסלול הזה של צפון מונגוליה, זה יכול הנהג שאיתו אתם נודדים ברחבי מונגוליה כולה, וזה יכול גם להיות נהג שאתם מוצאים במורון.
האפשרויות כאן הן רבות ותלויות בעיקר בכם ובאיך אתם מחליטים לטייל ברחבי מונגוליה.
אורך הנסיעה גם היא יכולה להשתנות בהתאם לנקודה ממנו תתחילו את הטראק, אבל בגדול כנראה תצטרכו להקדיש לפחות יום אחד של נסיעה ממורון אל אותם כפרים.
כמובן שאתם לא חייבים לעשות את הדרך הישירה לשם, ותוכלו לבנות מסלול שעובר בדרך בכפר חטגל ואגם חופסגול ולהעביר שם כמה ימים.
חלק שלישי - מהכפרים אל שבט איילי הצפון
החלק השלישי בדרך בעצם מתחיל מנקודת היציאה שלכם בכפרים אליהם הגעתם ועד לשבט איילי הצפון.
את החלק הזה גם ניתן לעשות בכמה דרכים אשר אפרט ממש כאן מתחת לתמונה, תחת הכותרת של טראק איילי הצפון :)
הטראק אל שבט איילי הצפון
מכיוון שאנשי הצאטן נודדים להם בין חורים כאלה ואחרים באיזור הצפוני הזה של מונגוליה, הדרך להגיע אליהם יכולה לקחת בין שעות בודדות לימים שלמים - תלוי עד כמה הם הרחיקו מהכפרים שמהם יוצאים לביקור השבט.
הבעיה העיקרית היא שבגלל שהם נודדים ולא ניתן לדעת מתי הם יעברו למקום אחר ולאן, אתם נדרשים לקחת איתכם מדריך מקומי שיודע להוביל את הדרך אליהם.
בגדול יש שני אופנים שבהם אפשר להתנייד בחלק זה של הדרך:
טראק באמצעות סוסים
לא מעט תיירים, גם ישראלים, בוחרים לעשות את הדרך הזו על סוסים.
מלבד לעובדה שכל מי שטייל עם סוסים אמר שזה באמת קשה וכואב, יצא לי לראות בעיניי איך חברינו הצרפתים שהצטרפו למסלול שלנו נפלו שוב ושוב מהסוסים ולפעמים היישר לתוך בוץ.
עם זאת, אני יכולה להבין את הרצון של מטיילים רבים להתחבר לאורח החיים המונגולי ולחוויה הכוללת של נדידה עם סוס במשך כמה ימים, אבל לי באופן אישי יש כמה הסתייגויות מזה.
רגע של טבעונות - מי שכבר שוטט בבלוג שלי יצא לו כנראה לקרוא על עמדתי בנושא שילוב בע"ח כאטרקציה תיירותית בטיולים.
אני באופן אישי לא רואה הבדל בין רכיבה על פילים בתאילנד, ביקור בגני חיות, מופעי לוויתנים בפארקי מים, ובמקרה הזה רכיבה על סוסים או גמלים בטראקים במונגוליה.
יש כמובן אטרקציות שמשלבות בעלי חיים שבעיניי הן אפילו חשובות לעידוד ושמירה על זנים מסויימים של בע"ח, כמו ביקורי ספארי באפריקה או צפייה בגורילות באוגנדה, שמעודדות את המדינה לשמור על חיות הבר שבתחומה.
ועם זאת, יש לא מעט חוויות תיירותיות שמרגישות לי יותר כניצול בעלי חיים, ושאין בהן באמת צורך בעיניי.
אני לא מרגישה שאני צריכה שסוס יסחב אותי, יש לי רגליים ללכת איתן, ואני לא מרגישה שגמל צריך לסחוב לי את הציוד, יש לי גב ואחלה מוצ'ילה שקניתי :)
לכן אני באופן אישי החלטתי להימנע משילוב סוסים וגמלים בטיול שלי במונגוליה.
ועם זאת, ספציפית במסלול הזה יצא לנו לשלב סוס מסע, שאת הסיבה לזה תוכלו לקרוא בהמשך המאמר ואיך תוכלו להימנע מהתרגיל שעשו לנו בנושא.
ללכת ברגל כמו ילדים גדולים
ולכן, אם גם אתם התלבטתם בנוגע לשילוב סוסים בטראקים ולצורך של זה, תדעו שאפשר אחרת.
את כל המסלולים במונגוליה עשיתי ברגל, עם תיק על הגב ושרדתי כדי לספר. ואם בחורה קטנה כמוני הצליחה אז נראה לי שגם אתם יכולים :)
הטראק אל שבט איילי הצפון הוא קל להליכה, הדרך היא מישורית, לא טכנית ואין בעיה ללכת אותה ללא סוסים.
משום מה מטיילים שפגשנו בדרך שראו אותנו הולכים הופתעו מזה שאנחנו עושים את הדרך הזו לא על סוסים, ואפילו אמרו לנו כל הכבוד.
לא היה ברור לי על מה ולמה, אבל כנראה שהדרך על סוסים קשה יותר מפשוט ללכת ברגל.
היו חלקים של ביצות שהזהירו אותנו מראש שהן מאוד עמוקות ולא נצליח לעבור ללא סוסים, אבל באופן מפתיע עברנו אותם הרבה יותר בקלות מאשר חברינו על הסוסים.
לא רק שהצרפתים שהיו איתנו שקעו בבוץ, גם המדריך שלנו שקע יחד עם הסוס שלו, בעוד אני ויתר חברי קיפצנו ללא בעיה בין החלקים הבוציים של הדרך.
לא רק זה, גם קצב ההליכה שלנו לא היה איטי משמעותי מהליכת הסוסים. לכל מקום אליו הסוסים הגיעו אנחנו הגענו בהפרש של רבע שעה לאחר מכן, והיו פעמים שאפילו הקדמנו את הסוסים.
ועוד דבר אחרון שאולי ישכנע אתכם להעדיף ללכת ברגל מאשר לרכב על סוסים, זה העובדה ששילמנו משמעותית פחות כי לא הזדקקנו להשכיר סוס לכל יום הליכה.
המסלול שלנו אל השבט
את המסלול אל שבט איילי הצפון סגרנו אני ועוד זוג חברים מהבית שפגשתי במונגוליה (דוד ונעמה היקרים), ככה שהיינו באיזושהי מגבלת זמן לחזור בחזרה לאולנבטאר כך שהיו לנו רק שישה ימים להקדיש לחלק הזה.
הסוכנות איתה סגרנו את המסלול הייתה הגולדן גובי, שהציעה לי מחיר לא רע בכלל לחלק הזה וסה"כ הייתי דיי מרוצה מהם בחלק של מדבר גובי.
הם ציוותו אלינו שני צרפתים חמודים שסגרו הסכם איתם בנפרד, ואת העלויות על הוואן, הדלק והנהג שיצאו לנו סה"כ 260$, חלקנו חמישתינו יחד כך שלכל אחד יצא לשלם 52$.
בנוסף, השכרת סוס משא, ומדריך עם סוס ליום היא 25,000 טוגריק לכל אחד מהם, כלומר סה"כ 75,000 טוגריק.
המסלול שבנינו היה יחסית פשוט, ואחלק את ההסבר למה שחשבנו שיהיה, ומה שהיה בפועל.
מה שחשבנו שיהיה:
- אוטובוס למורון: אנחנו מגיעים עצמאית למורון, בחרנו לקחת אוטובוס לילה כך שבבוקר מהתחנה המרכזית במורון אוסף אותנו הנהג.
- נסיעה אל הכפרים: באותו יום שאוסף אותנו הנהג אנחנו יוצאים לכיוון הכפרים, נסיעה של חמש שעות ככה ומעבירים שם את הלילה.
- הליכה אל שבט הצאטן: למחרת מקרב אותנו הנהג כמה שיותר בדרך לכיוון שבט איילי הצפון מכיוון שבחרנו לא לעשות את המסלול עם סוסים אלא עם כל הציוד על הגב. ממטיילים קודמים הבנו שניתן להתקדם עם הרכב לא מעט ובכך לחסוך הרבה מההליכה ולסיים אותה ביום אחד מה שמאפשר לנו לילה נוסף בחברת השבט.
- כייף עם השבט והאיילים: יומיים מלאים בחברת השבט והאיילים החמודים.
- יציאה בחזרה לכיוון הכפרים: כך שהנהג אוסף אותנו מהנקודה בה ירדנו, ומשם נוסעים בחזרה אל הכפרים.
- נסיעה מהכפרים חזרה למורון: ולקראת הערב לקחת את האוטובוס לילה בחזרה לאולנבטאר.
פשוט וקל, לא?
ומה בפועל היה:
בפועל החלק הראשון של להגיע באוטובוס לילה והנהג שאוסף אותנו ומסיע אותנו אל הכפרים עבר בצורה חלקה.
בערב כשהגענו אל הכפרים והתחלנו לפרוק את הציוד שלנו מהוואן הבנו לאט לאט שהנהג לא עומד להישאר איתנו הלילה ובטח שלא לקרב אותנו למחרת אל שבט איילי הצפון.
מסתבר שהוא חשב שהוא רק מוריד אותנו ונוסע בחזרה למורון עד שנחזור כמה ימים אחרי.
בכפר הצלחנו למצוא בחור דובר אנגלית שהסביר לנהג שאנחנו מצפים ממנו לקרב אותנו למחרת אל שבט איילי הצפון אבל ללא הועיל.
הנהג נסע ונשארנו סוג של חסרי אונים מול מה שאנשי הכפר ניסו למכור לנו.
הם טענו שהמרחק אל אנשי הצאטאן הוא לפחות יומיים הליכה עם סוסים (!) כי הם נמצאים 40 ק"מ מכאן, מה שאומר שמצפה לנו יומיים הליכה עם ציוד, כל יום 20 ק"מ ובפועל כל מה שנספיק בזמן הקצוב שלנו יהיה לילה אחד עם השבט.
בנוסף הם גם טענו שאין מי שיוכל לקרב אותנו עם רכב כי הדרך לא אפשרית, ושגם אם כן הם נתנו לנו מן מחיר מופרז עבור זה.
לא הייתה קליטה כמובן ליצור קשר עם הגולדן גובי ולהסביר את המצב שלנו, ואחרי שהתייעצנו בינינו לבין עצמנו, סיכמנו שכדי שנוכל להתקדם כמה שיותר מהר בהליכה, ניקח איתנו סוס משא אחד ומדריך נפרד משל הצרפתים (שרוכב על סוס כי אין משהו אחר).
המטרה הייתה שאנחנו נלך מהר ברגל כך שביום ההליכה הראשון נלך כמה שיותר (כיוונו ללפחות 25 ק"מ), וביום השני נקום מוקדם ונמשיך בהליכה כך שנגיע לשבט כמה שיותר מוקדם.
הצרפתים בכל מקרה רכבו על סוסים, ונאמר לנו שאנחנו עושים מסלול קצת אחר בגלל שאנחנו הולכים ברגל.
מתחילים ללכת
בבוקר קמנו כולנו מוקדם, אירגנו את כמות הציוד הכי מינימאלית שיכולנו לקחת כדי להקל על סוס המשא שלנו, ואפילו החלטנו לשמור לו כמה גזרים כפינוק לדרך.
למרות שהובטח לנו שנצא על הבוקר, לקח למדריכים שלנו ולמשפחות לארגן את כל הציוד ולרתום את הסוסים במשך המון זמן, וכך יצא שיצאנו לדרך אחרי 12 בצהריים והתסכול שלנו על לנסות ולסיים 25 ק"מ בזמן שנותר רק הלך וגבר.
אני ידעתי פחות או יותר את המיקום של שבט איילי הצפון לפי נקודות ציון שנתנו לי חברים שביקרו שם שבוע/שבועיים לפני, ככה שאת הדרך ידעתי לנווט.
משום מה, החליטו המדריכים שלנו ללכת לא לאורך הנחל, אלא לעשות מן סיבוב, ככל הנראה כדי להאריך את הדרך, בין אם במודע או לא.
לא התווכחנו כי הנחנו שהם מכירים יותר טוב את השטח והשינויים בדרכים, אבל ככל שהזמן עבר הבנו שקצת עושים עלינו סיבוב (תרתי משמע).
אחרי בערך 4 שעות הליכה החליטו המדריכים שעוצרים ולא ממשיכים יותר כי הסוסים צריכים לנוח.
ניסינו להתעקש להמשיך הלאה כי יש עוד לפחות 3 שעות אור, ושכמעט ולא התקדמנו בכלל, וחששנו מהמרחק של היום למחרת.
לצערנו או שמחתינו המונגולים עקשנים אפילו יותר מאיתנו, ולבסוף החלטנו להישאר ולהנות מהערב יחד עם הצרפתים והמדריכים.
האמת שהיה כייף, הכנו ארוחת ערב יחד וישבנו סביב המדורה, המדריכים גילפו לנו בעץ על מיני מתנות וצחקנו מלא עם הצרפתים המשוגעים שלנו.
למחרת בבוקר קמנו שוב מוקדם, אחרי לילה קשוח שבו לזה קמתי בבוקר מסתברהאוהל קרס עלינו (אני לא הרגשתי כלום, ישנתי כמו בלוק).
אבל גם הפעם המדריכים לקחו את הזמן ולדרך יצאנו רק ב 11 בבוקר.
לבסוף עם ההליכה הבנו שאנחנו כבר ממש קרובים, שההליכה היא ממש לא 40 ק"מ, אלא יותר כמו 17 ק"מ, ואל שבט איילי הצפון הגענו בשלוש בצהריים.
בגלל שהבנו שאפשר בוודאות לחזור את הכל חזרה ביום אחד בלבד (ולא יומיים), החלטנו להישאר יומיים עם השבט ואת הדרך חזור לעשות ביום אחד, כל הזמן לאורך הנהר.
בקיצור, מה שאני מנסה להגיד בכל זה, זה שלגמרי ניתן לעשות את הדרך ביום אחד, היא אפילו לא כזו ארוכה וגם לא קשה.
את התלונות על ההתנהלות וחוסר ההבנה כבר העברנו לגולדן גובי כשחזרנו, והם ספגו את העלויות שנאלצנו לשלם על זה שלקחנו סוס משא ומדריך עם סוס. למדריך שילמנו בנפרד סלפי עם המדריכים כי הוא היה חמוד.
חוגגים שנה חדשה עם שבט איילי הצפון
מרוב שכתבתי פרטים אינפורמטיבים ועל הסיפור האישי שלנו, בכלל לא נגעתי בחוויה עם השבט עצמה, שהיא הדבר המרכזי בכל זה.
השניה הזו שהבנתי שהגענו אל השבט, ששומעים את הקולות של המקומיים ואוהלי הטיפי מציצים מבין העצים, זו הייתה על הרגע הזה בדיוק אני מדברת שניה של אושר עילאי.
אני חושבת שהתחלתי לרוץ ולקפץ במהירות בין העצים והאבנים רק כדי לראות כבר את האיילים.
והם, הם פשוט נגלו אלי כמו איזה קסם, כשהשמש מאירה את הקרניים הפרוותיות שלהם, וכל מה שנשאר זה לחצות את הנחל הצלול בדרך אליהם ולנסות להתקרב וללטף אותם.
ברגע שהגעתי אפילו לא טרחתי להוריד את התיק וישר ניגשתי אליהם, והם התקרבו בסקרנות, ריחרחו קצת את היצור החדש שעומד מולם (אני) והתחילו ללקק את הידיים המזיעות שלי :)
אחד מבני השבט נתן לי קצת מלח וסיפר לי ללא מילים שהם אוהבים מאוד מלח, וככה העברתי לא מעט זמן - עוברת בין האיילים ונותנת לכל מי שרוצה ללקק מלח מהידיים שלי.
אחרי שקצת נרגעתי מהאיילים ישבנו באחד מהאוהלים עם המשפחה שאירחה אותנו וניסינו לדבר איתם עם הידיים.
הם כיבדו אותנו בתה מונגולי מסורתי, הפעם עם חלב איילים, ובפירות יער טריים שהם ליקטו.
כל החוויה הזאת כמכלול הייתה קסומה מדי כדי להכיל אותה באותם רגעים.
ההבנה שאני באמצע היער הכי קסום בעולם מלא בפירות יער טריים, מסביבי איילי צפון ונחל צלול שזורם, ואני באוהל קטן מתחממת לצד משפחה מונגולית.
שנה טובה
אני חושבת שאחד הדברים המדהימים בכל החוויה הזו זה שזכיתי לחגוג שם את השנה החדשה.
כשהיינו שם פגשנו עוד זוג ישראלים ויחד הכנו ארוחת ערב שנה חדשה.
אומנם דבש לא היה לנו אז חתכנו תפוחים ותמרים וטבלנו בריבה, ולפני שהתחלנו לאכול כל אחד אמר כמה ברכות ליתר לרגל השנה החדשה.
ואי שם בצפון מונגוליה התקבצו להם חמישה ישראלים ושני צרפתים וחגגו יחד שנה חדשה.
אז מה עוד אפשר לעשות שם?
אני באופן אישי העדפתי להעביר את הזמן בחברת בני השבט, אפילו סתם לשבת לידם ללא מילים ולנוח.
צפיתי בהם מכינים את הלחם והתה המסורתי שלהם, חוטבים עצים להסקה (שכולנו ניסינו גם - זה קשה!), סתם מדברים ביניהם ומראים לי דברים מיוחדים שיש להם בבית.
אפשר כמובן ללכת ללקט פירות יער, להמשיך לבקר עוד משפחות, לעלות לנקודות תצפית יפות באיזור, לרעות איתם את האיילים וסתם לשוטט בנבכי היער.
בשבילי הימים האלה איתם היו זמן לנוח, להנות פשוט מהמקום, האנשים והחיות שמסביב, ולהתכונן להמשך ההרפתקה שלי.
המלצה
הישראלים שפגשנו אצל השבט הגיעו עם מדריכה מקומית מתוקה ודוברת אנגלית, שעזרה לנו לא מעט לתקשר עם השבט ועם המדריכים שלנו.
קוראים לה צזאייה, והיא תותחית אמיתית, אז לגמרי כדאי לכם לצאת למסע הזה איתה!
צזאייה - 976-8814-500+ / פרופיל הפייסבוק שלה.
ציוד שכדאי לקחת אל שבט איילי הצפון
מכיוון שבמקרה שלנו לא היה נהג שנשאר צמוד אלינו וחיכה שנחזור, השתדלנו להשאיר בהוסטל כל מה שלא הכרחי למסע הזה.
בעקבות ההצגה הקטנה שעשו לנו המונגולים בכפר שטענו שלא נוכל להתקדם בלי סוס, החלטנו להשאיר כמה שיותר ציוד אצלהם בגר ככה שנוכל להקל על סוס המשא שלנו.
בסופו של דבר לקחנו איתנו כמות ציוד לא שונה ממה שחישבנו שניקח עלינו גם ללא הסוס משא, ויצא גם שלקחנו אפילו מעט מדי אוכל לדרך מרוב שריחמנו על הסוס המסכן.
ציוד שחובה שיהיה איתכם:
- אוהל: אז פה זה קצת תלוי אם ההליכה אל השבט תיקח לכם יום אחד או יומיים. במידה ואתם לא צפויים לעשות לילה בדרך, אין סיבה לקחת אוהל איתכם כי ניתן להתארח באוהלי הטיפי של השבט. אם כן אתם חושבים שיצא מצב ובו תעשו לילה בשטח, נסו לצמצם את מספר האוהלים ולחלוק יחד.
- שק שינה: אין מקום במונגוליה שלא תזדקקו בו לשק שינה. תמיד שיהיה איתכם.
- מזרון שטח: יאפשר לכם לחצוץ ביניכם לבין רצפת האוהל, גם כשאתם באוהלי טיפי הרצפה שם מאוד קרה. לטעמי לא כדאי לוותר.
- בגדים חמים: שוב, כמו בכל מקום במונגוליה, קחו איתכם כל פריט שיכול לחמם אתכם בלילות הקרים.
- פלאפון + מטען נייד: למרות שלא צפויה להיות לכם קליטה בכלל באיזור הזה, זו דרך מעולה לנווט אל השבט. חשמל כמובן אין באיזור של השבט אז רצוי שיהיה איתכם מטען נייד.
- פנס ראש: זו דרך מאוד טובה למצוא את הדברים שלכם בחושך.
ציוד שמגניב שיהיה איתכם:
- ספר: יש שעות מתות שכאלה גם כשאתם שוהים עם המשפחות של השבט. אנחנו לא לקחנו ספר מתוך רחמים לסוס, אבל ספר בהחלט יכול להיות חבר טוב.
- סנדלי שורש: ברוב הזמן לא כל כך צריך נעלי הרים, במיוחד כשסתם מבלים בחברת השבט.
- דברים לחלוק עם האוכלוסיה המקומית: לרוב אני נגד לתת מתנות למקומיים, אבל במקרה הזה נראה לי נחמד לתת להם לטעום דברים ישראלים או להפתיע במתנה מיוחדת כאות תודה על האירוח.
דברים שממש אין צורך שתסחבו:
- כל מה שקשור להגיינה: מקלחת לא תעשו שם, אז אין צורך לסחוב שמפואים וכדומה איתכם. מברשת ומשחת שיניים כדאי שתקחו איתכם.
- מקלות הליכה: לטעמי אין צורך, ההליכה היא קלה ומישורית אבל אם אתם ממש סובלים מבעיות ברכיים אז כן תשקלו לקחת.
לרשימת כל הציוד שלקחתי איתי למונגוליה, יחד עם מסקנות ותובנות של אחרי - מוזמנים לקרוא כאן.
מילים אחרונות
מכיוון שהמאמר יצא ארוך להפליא, אקצר במילים אחרונות.
שבט איילי הצפון לדעתי ההיילייט של הטיול במונגוליה כי הוא משלב הליכה בטבע, התחברות לאוכלוסיה המקומית וכמובן בעלי חיים מדהימים.
אם אתם מגיעים למונגוליה אל תוותרו על המקום הזה!
--
הרבה מהתמונות במאמר צולמו על ידי, אבל חלקן צולמו ע"י נעמה ודוד המוכשרים שלא התעצלו כמוני והביאו מצלמה אמיתית איתם :)
מוזמנים להציץ באלבום המדהים שלהם על מונגוליה.
אז תודה לכם שהייתם חלק מכל זה, אוהבת מלא! ותודה לצרפתים, שלא יכולים לקרוא את המילים האלה, אבל הם היצורים הכי חמודים וחיוביים שפגשתי בחיי.
2 Comments
איזה מסע מעניין וקסום! מעולם לא שמעתי על השבט המיוחד הזה.
כן, הם ממש ממש מיוחדים!